Till valet med en inköpslista?

Posted on 18 september, 2010

0


Har varit ledig två dagar nu eftersom jag jobbar i morgon på Sveriges Radios valvaka. På något sätt är det här första gången under den här valrapporteringen som jag verkligen fått tid att tänka på vad det är vi rapporterar om, på politiken.

Visst har jag hela tiden känt att varit för mycket utspel i (små)sakfrågor, för stor uppståndelse kring opinionsundersökningar, för lite analys och tanke.

Visst har jag försvarat mitt arbete med att det ändå är enskilda jobb och skatteändringar som påverkar mina lyssnares liv.

Men om inte jag – jag som arbetat mitt bland politikerna och träffat dem personligen, jag som kommit försent en hel vecka eftersom jag inte haft någon mobil radio att lyssna på P1:s partiledarutfrågningar på, jag som kunnat läsa politiska förslag på arbetstid – verkligen vet vad för slags samhälle partierna strävar mot, hur ska då andra som vet mindre än mig veta någonting alls? Hur ska de kunna göra ett val med hjärtat och inte med plånboken?

Har vi skickat våra lyssnare till vallokalerna med en inköpslista fylld med vad som behövs i hushållsekonomin istället för med en övertygelse av vad som är rätt och fel?

Risken finns att jag låter mer kritisk än vad jag är. Peo och Peter har gjort ett bra jobb, vi andra också, men vi hade kunnat göra det ännu bättre om vi hade läst något som det här varje morgon. Påmint oss om att det finns frågor större än den sammanlagda arean av alla pressmeddelanden, och att de här frågorna faktiskt intresserar människor.

Allt mer, verkar det som, ju närmare valet vi kommer. Inlägg som Daniels ochElins nämner över huvud taget inte vägbyggen eller skattereduktioner, är det vår skyldighet att göra det?

