Sveriges Radio i Spotify?

Posted on 4 oktober, 2010

8


Varför ska Sveriges Radio bygga en egen musikspelare tillsammans med reklamradion, när det redan finns en väl fungerande? Kan man tänka sig ett samarbete som gör radiolyssnande mer flexibiliet?

Det pågår en debatt om huruvida Sveriges Radio ska ta fram en gemensam radiospelare tillsammans med reklamradion. Jag vet inte om det är en bra idé eller inte, men en radiospelare utanför sverigesradio.se är nog bra.

Men varför ta fram en helt ny spelare (som man gjort i Norge och i Storbritannien)? Vi har redan en välanvänd spelare som streamar material från internet: Spotify.

Spotify har redan samarbete med flera företag – senast med Windows – och verkar angelägna om att integreras lite varstans. Dessutom skulle mer lyssningstid på Sveriges Radio innebära mindre lyssningstid på musik Spotify sedan måste betala för, samtidigt som abonnemangsavgiften till dem skulle vara densamma.

Utan att veta vad som gäller vid samarbete mellan Sveriges Radio och företag kan jag tänka mig flera intressanta fördelar med ett samarbete. En funktion i programmet skulle kunna vara automatiska avbrott i musikspelandet när det är nyheter eller ett speciellt program man vill lyssna på, eller så kan de som inte gillar musiken i exempelvis P4 ersätta musiken där med egen musik, och så kopplar programmet automatiskt tillbaka till radio när musiken där är slut. Om radiosändningen dessutom skulle berätta hur lång låten som kommer är skulle Spotify kunna välja en lika lång ur en spellista.

Sen kan man tänka sig vilket mervärde det skulle ge musiklyssnandet om en sökning på José Gonzales i Spotify resulterar dels i den vanliga träfflistan, men även – kanske i avdelningen ”Material på Sveriges Radio” – hittar Josés besök i P3 Pop och densamme i P3 Live Session som podsändning (i den mån sådant material kan sparas med tanke på upphovsrätt och så vidare).

På Spotify skulle förresten alla Sveriges Radios podsändningar kunna finnas enkelt sökbara och nedladdningsbara. Så är det inte i dag, utan bland annat gränser mellan de olika kanalerna gör att mycket bra material aldrig hittas – många P3 lyssnare skulle säkert uppskatta det Mitt i Musiken gör i P1/P2, och den som fastnat för P1:s dokumentärer har säkert mycket att hämta hos
dokumentärredaktionerna på P3 och P4, utan att veta om det.

Vad finns det för problem? Fler idéer?

Inlägget också publicerat på medievärlden.se

 

Uppdatering: Sveriges Radio delar nu ut delar av sitt material i Spotify och Wimp.

Annonser