Vem tjänar journalistiken?

Posted on 14 oktober, 2010

0


Att ge publiken ”det den vill ha”.

”Allmänintresset.”

Det allmänna intresset.

Det går att diskutera vad som ska publiceras och vad som inte ska publiceras i det oändliga, och det gör exempelvis Martin JönssonThomas Mattson och här Journalistförbundet.

Och ofta hänvisas det till ”allmänintresset”.

Vem är då allmänheten? Och vem bestämmer vad som ska vara intressera denna allmänhet?

Mest lönsamt är det om allmänheten är den stora massan – vilket det i sig går att argumentera för – och att intresset ska röra sådant som är lättproducerat.

I somras hördes argument som gjorde mig lite oroligare. I samband med Viktoria bröllop anklagades SVT för att missa chansen att ”marknadsföra Sverige”. Nej, SVT:s uppgift är inte att marknadsföra Sverige, de ska inte ”tjäna Sverige” som Marianne Östlund, pr-konsult och vd för Effektiva media, uttryckte det. SVT ska göra oberoende journalistik, reklambyråer ska marknadsföra Sverige.

I dag halkade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson även han helt fel. I ett inlägg där han försvarar att Expressen publicerat namn på den fotbollsspelare som misstänks för våldtäkt skriver han att ”alla som satsar pengar på odds och tips bör veta om en av AIK:s nyckelspelare än en gång är föremål för en polisutredning och, sannolikt, riskerar att missa en match mitt under bottenstriden.” Naturligtvis är det upp till Thomas Mattsson att avgöra vad han vill använda sin tidning till, men som jag ser det är vadslagning kring en fotbollsmatch inte anledning nog att åsidosätta de etiska reglerna.

Frågan är vilket ansvar journalistiken har gentemot ”alla som satsar pengar på odds” över huvud taget.

 

Annonser