Låt ansvarig försvara förtroendet

Posted on 15 oktober, 2010

0


Apropå mitt föregående inlägg, och apropå Second Opinions kommande granskning (sänds i Medierna i morgon lördag 11.03) kan man fundera på vilka publiceringar redaktionscheferna och chefredaktörerna försvarar, och vilka som slinker igenom på rutin.

Förtroende är det viktigaste en redaktion kan ha – när alla har möjlighet att publicera (och gör det) kommer förtroende mer än någonsin vara det som avgör en publicists ställning. Jag har förut funderat på en programpunkt/spalt där nyhetschefen får svara på frågor varför olika nyheter publicerats i fall där nyheten kan härledas till ett pressmeddelande eller ett företag. Oftast finns helt legitima skäl, i de fallen får lyssnarna lära sig mer om nyhetsvärdering och hur media fungerar, och när något kommit igenom är det bättre att berätta det och tänka på saken en gång till nästa gång ett telegram från TT ska publiceras eller när ett pressmeddelande tas upp på morgonmötet.

En bonuseffekt skulle dessutom bli läsare och lyssnare lär sig hur media fungerar och kommer då själva ha större möjlighet påverka nyhetsflödet, även om de aldrig blir lika slipade som mediestrateger vid stora företag.

Kanske ger granskningen i morgon anledning att ta upp frågan på nästa redaktionsmöte?

Annonser
Posted in: Debatt