3.0-journalisten behöver kärlek

Posted on 17 november, 2010

11


Mats Svegfors och Cilla Benkö, de två högsta på Sveriges Radio, håller på att skriva en (blogg)bok om mediesamhället, 3.0-journalistiken och Sveriges Radios roll där. De efterfrågar andras åsikter och rätt många har hakat på – på Twitter diskuteras ämnet under #medieormen.

Eftersom de flesta blogginslägg jag läst hittills handlar om 3.0-journalistiken eller journalistens 3.0-journalistiska metoder (många bra, läs bland annat Anna Loverus och Malin Crona) tänker jag skriva några rader om hon som just  nu sitter framför mig med hörlurar på huvudet, om han som snart ska in i studion för att sända nyheterna, och om mig som snart ska sluta. Om oss som ska vara den där tredje generationens journalister.

Vi kan kalla oss för las-generationen. Vi som ser på en fast anställning som en fast anställd ser på sitt barns dagdrömmar. Vi vars barn kommer lära sig Sveriges Radios anställningspolicy för att planera kommande julklappsönskelistor. Vi som slutar efter jul, efter jul efter jul. Och drömmer om att komma tillbaka.

För vi verkar hela tiden vilja komma tillbaka. Som arbetslösa lär vi oss att smita förbi och hoppa över de fallgropar facket satt upp för våra arbetsgivare, väl inne försöker vi klamra oss kvar genom anställningsformer som blir allt mer flytande, allt mindre fasta.

Hur kan ett företag som avskaffat den fasta anställningsformen ha mediesveriges trofastaste anställda? Jag gör inslag om misshandlade kvinnor som kommer tillbaka till sina män, och jag vet att jag kommer att komma tillbaka hit så snart jag får chansen. Jag tycker för mycket om mitt jobb som reporter på Sveriges Radio för att göra något annat.

Frågan Mats och Cilla bör ställa sig är om det alltid kommer att vara så? Om ja: kör på. Vi kommer att fortsätta brinna, utbränning var något som bara hände generation 2.0 eftersom de jobbade för många månader i rad. Om nej: tänk om. Visa mer uppskattning och mindre nonchalans. Anställ. Det handlar inte om att ömsa skinn och slänga bort det gamla, det handlar om att behålla duktiga medarbetare som som kan göra den nya journalistiken.

Vi är ett av ytterst få medieföretag som kan förutse våra inkomster år till år, låt oss 3.0-journalister ta del av den tryggheten så är vi och 3.0-journalistiken er i nöd och lust.

Uppdatering: här är Mats Svegfors svar.

