Svar på Mats Svegfors kommentar

Posted on 19 november, 2010

2


Jag fick den här kommentaren av Sveriges Radios VD Mats Svegfors på det här inlägget och som svar på kommentarerna till mitt inlägg:

Vi drog igång medieormen därför att det var så komplext, så mycket att säga, så mycket som var ovisst, så mycket som vi bara kunde hantera genom at engagera många som kunda olika saker. För att inte komma med en intetsägande kommentar till något som både Cilla och jag har mött igen och igen och igen ute på redaktioner över hela Sverige så är min första reaktion: det går inte att på ett vettigt sätt kommenera deta med ”LAS-generationen” på 1250 tecken. Men än värre. Aldrig så många tecken från min sida räcker inte. Det vettiga svaret kanske är att det är som med mediestrukturen: det kräver sin egen ”orm”. Om Du – eller ni som har tagit upp detta – tar initiativet skall jag gärna vara med och bidra till diskussionen utifrån mina erfarenheter – många år som chefredaktör på Svenska Dagbladet, nu VD på radion men också pappa till två döttrar, 29 respektive 33.

Mats Svegfors

Tack Mats för ditt svar! Jag ska se till att det når de som kommenterade mitt inlägg också. Det är, precis som du säger, något som diskuteras på alla Sveriges Radios redaktioner, och det är säkert fler som vill veta vad du tänker och tycker i frågan.

Tack för erbjudandet också. Som jag skrev slutar jag snart på radion, men jag har växt upp på en radiostation och jag ämnar komma tillbaka så snart det går, och jag ska göra mitt bästa för att få ihop en grupp som vill diskutera. Hoppas kunna återkomma relativt snart om detta!

Sen tror jag ändå att las-generationen förtjänar några stycken i boken ni skriver. Hur anställningsvillkoren för tredje generationens journalister påverker 3.0-journalistiken är inte helt lätt att säga, men att den påverkar tror jag absolut. Förmodligen visste inte Bell vilken effekt hans uppfinning skulle få på radion, och kanske förstår vi om några år hur snuttifierade anställningar påverkade journalistiken av i dag.

Om det blir någon las-orm vet jag inte. Jag tror absolut att det finns ett värde i att diskutera problemet öppet – vilket vi gör här – men till skillnad från mediestrukturen i samhället finns det här ett beslut som kan fattas av rätt person(er).

Uppdatering: Mats Svegfors kommenterar vidare på sverigesradio.se

