3.0 – när man får (bara) det man vill ha

Posted on 22 november, 2010

0


Jag kommer ihåg telefonnumret hem. Inte hem till mig där jag bor nu, utan hem till Attmarby där jag växte upp. Dit ringde syrrans kompisar, telefonförsäljare, brorsans flickvän, lärare som ville prata med mamma och några som hade ringt fel. Den som ville ha tag på pappa, mamma, mig, Nisse, Olle eller Anna kunde ringa 060 – 250 22.

Ibland svarade mamma när den som ringde var en vän till Nisse och egentligen sökte honom. Nisse  hade sitt rum på övervåningen och mamma ropade ner honom, och medan han kom ner kunde hon prata med vännen i telefonen om lite allt möjligt.

Nu ringer den som vill ha tag på Nisse direkt till hans mobil. Naturligtvis. Han har ju en egen telefon.

Min bror har även ett eget login till en RSS-läsare, där han samlat ihop nyhetsflöden som ska till honom. Själv följer jag personer på Twitter som delar nyheter, blogginlägg och reportage jag vill höra och läsa.

Mats Svegfors och Cilla Benkö uttrycker det så här i Medieormen, kapitlet ”Internet är redan ett universum”:

I princip omvandlas broadcast till individuell kommunikation. Lyssnaren/tittaren kan själv välja fritt när han eller hon vill höra ett radioprogram  eller se ett tv-program.

Men inte bara när, utan och vilket program. Naturligtvis har den friheten alltid funnits, nu har det bara blivit oändligt mycket enklare när allt finns uppsorterat i exempelvis Sveriges Radios app.

När jag förra veckan kom hem från London liftade jag med en ambulanshelikopterläkare. Han hade radion på, och berättade att han ofta slog på radion utan att veta vad han skulle få höra. Ofta handlade det pågående programmet om något ämne han inte skulle ha valt i en bokhylla eller i en tidsskriftssamlare, och han tyckte att detta var ett enkelt sätt att bli allmänbildad på.

Nu undrar jag vad som händer när vi själva plockar de radioprogram, TV-inslag och tidningsartiklar som vi – innan vi tagit del av innehållet – tycker verkar vara intressanta? Det finns inte mycket under #medieormen jag missar, men vilka ormar slingrar undan utan att jag upptäcker dem?

