Äter islambölden upp pursvenskheten, Ulf?

Posted on 15 december, 2010

2


Bomben i Stockholm har tydligen förändrat mycket. Bland annat får Expressens medarbetare Ulf Nilsson chansen att uttrycka sig så här i en artikel:

Faktum är att vi, ja, svenskarna, faktiskt är på väg att avskaffa oss, om än sakta. Obs! att nu raljerar jag inte längre. Sverige har sen länge minskande befolkning, ja, om vi ser till pursvenskar. Varje par föder statistiskt sett färre än två barn, lika med minskning. Våra invandrare, numera omkring 20 procent, av vilka 400 000 muslimer (varav de allra flesta naturligtvis inte är islamister), föder betydligt fler. Det är oundvikligt att det muslimska inflytandet växer.

Kort sagt: vi befinner oss i krig (…).

Jag önskar att Ulf hade klämt ur sig det här någon dag jag hade tid att skriva ett svar, kanske får jag chans att göra det senare. Nu, mitt i nyhetsarbetet, dyker bara det här Kaliber-programmet upp i hjärnan. Minns inte exakt vad det handlade om, kanske är det helt irrelevant i sammanhanget, eller så finns det paralleller?

Uppdatering: Marcus Melinder (före detta Örnsköldsvikskorre för SR, nu nyhetschef för Tidningen Ångermanland) har tagit sig tid och skrivit ett kritisk svarsinlägg. Visst blir det spännande att se Thomas Mattssons kommentar (får gärna peta ner inlägget om Expressens nya app en bit, det är nu Thomas ska använda sin blogg till viktiga saker)!

