Nyhetsrim lagom till jul

Posted on 24 december, 2010

0


Olle, du får naturligtvis vare sig lyssna eller läsa förrän om ett par timmar.

Jag skrev ett julklappsrim på den prenumeration av Newsweek/Fokus som jag ska ge åt min bror för att han inte bara ska få sin verklighet via Aftonbladet. Rimmet handlat alltså om nyhetsjournalistiken, och eftersom jag inte har skrivit någon annan årskrönika får det här bli den.


(Sitter på ett tåg, därav ljudkvalitén.)

Det var september 2010 och riksdagsval
vi levde i ett samhälle helt utan samhällsideal
Nyhetsmedia drog en linje med en arbetslinjal
Som i en såndär figur med små prickar där varje prick har ett tal
Men vi ritade inte människor utan det var sjukfrånvarotal
Det var inte tal integration, det talades den enskildes val
För att vinna en nation krävdes tal om byggarbetarmoral
Jag åkte på presskonferens hos nån arbetsliberal
Jag visste att frågorna fanns, nåt om nån vårdcentral
Men jag vara likadan jag, jag skrev om jämförelsetal
Om lyckan av att arbeta, jag med mitt uppsägningsavtal
För vem är idealist när det finns pressmaterial
När det är tidsbrist och snart riksdagsval

