Oväntad klickvinnare (för att vara i SvD?)

Posted on 29 december, 2010

1


Läst Martin Jönssons (chefredaktör Svenska Dagbladet) sammanställning över 2010 års största nyhetshändelser, och noterar några saker angående vinnaren i kategorin ”mest klickade” – artikeln Världens mest överskattade städer.

  • Artikeln skiljer sig från ämnena som redaktören för förstasidan valde, till exempel valet, Afghanistan, Jordbävningen på Haiti och fotbolls-VM. Får även fler klick än exempelvis Man sprängde sig själv i Stockholm.
  • Den vinnande artikeln har en låg social aktivitet kopplad till sig med tanke på att så många läst (eller i varje fall klickat på) den. Tre stycken har twittrat den från artikelsidan, en kommentar.
  • Artikeln i sig är skriven som en journalists personliga analys och utgår från ett samtal journalister emellan.

Vet inte vad jag ska dra för slutsatser utifrån dessa hastiga iaktagelser, mest undrar jag vad Martin Jönsson tänker när han ser de ihopsatta listorna? Hade han velat att någon annan artikel blivit den mest klickade? Får vi ser ännu mer personliga texter av journalister nästa år? Andra förstasidor för att locka fler att köpa tidningen?

Annonser