Helt kort om JMG

Posted on 24 januari, 2011

5


Jag har just kommit tillbaka till JMG, Institutionen förv Journalistik och Media vid Göteborgs Universitet. Du kanske frågar dig varifrån de tre bokstäverna i förkortningen kommer ifrån, jag frågar mig varför jag är tillbaka här. För den långa praktiken nästa termin natuligtvis, och visst låter kurserna den här terminen intressanta i teorin, men känslan nu är ungefär densamma som jag var glad att lämna för SR Göteborg för ett år sedan: den av stillastående vatten, stagnation.

Kanske jag har fel, men än så länge har jag inte hittat något som tyder på det. Uppgifterna ska exempelvis fortfarande lämnas in på papper i ett postfack, de får inte mailas in. Kan det vara Journalistikutbildning 3.0. Eller som Evalisa Wallin konstaterar i en tweet apropå detta: vissa saker förändras aldrig. Det är pappret som räknas.

Jag hoppas jag har fel, kommer nog att skriva en del om JMG framöver. Nu ska jag på en antagligen mycket intressant föreläsning med Anna Jaktén.

Posted in: Helt kort, JMG