Till Katrineholmskuriren apropå ledarartikel

Posted on 11 februari, 2011

2


I dag publicerar ni en ledarartikel som jag här dristar mig till att kommentera i det forum för ”snusk, strunt, illasinnade rykten, lögner och annat skräp” som ni uppenbarligen inte har förstått någonting alls av, men ändå skriver om.

Jag började för ett tag sedan skriva på ett blogginlägg som handlade om skillnaden mellan hur gammelmediekritiker ser på gammelmediejournalister och hur journalisterna själva ser på sig själva och sina arbetsmetoder. Själv känner jag nämligen ofta inte alls igen mig i påståenden om att vi journalister vill ”behålla informationsmonopolet” eller vill ha makt åt oss själva. Som exempel på mediekritikerna retorik hade jag tänkt ta Kristofer Björkmans blogginlägg efter debatten om journalistrollen på PK i Stockholm:

(…)rollen som “journalist”; den exklusiva skara professionella yrkesutövare som har till uppgift att granska makten och förmedla sanningen om hur saker och ting förhåller sig i omvärlden, aldrig varit mer hotad än nu. Vilket även gäller de traditionella medierna.

Jag ville skriva att det inte alls är så, att så har det aldrig varit!

Inlägget har ännu inte skrivits klart eftersom jag fått annat att göra, och det blir sannerligen inte lättare att argumentera för mig sak nu. I en enda vettlös artikel lyckas ni dementera allt jag tänkt säga innan jag sagt det. Jag kan bara hoppas att skribenten är så nära pension eller avsked som texten ger skäl att tro.

