SR ska inte vara en nyhetsbyrå

Posted on 26 februari, 2011

0


Sveriges Radio öppnar för samarbete med andra aktörer för att på så sätt kunna dela med sig av sitt material. Bra då det innebär att vi snart kanske hittar SR:s program i Spotify, men med det finns ett par risker också.

Som radiojournalist blir jag så klart glad för varje korvöra som lyssnar på mina inslag. Varje gång jag går in i en buss där chauffören har igång någon av SR:s kanaler säger jag något om det utomordentliga valet, och varje gång en tidning creddar SR blir jag lite stolt. Jag tycker det är bra att så många lyssnar på radion.

När nu SR öppnar för samarbete skulle det kunna innebära att Radio Göteborgs inslag hamnar på Göteborgpostens webb. Det i sin tur skulle så klart innebära att några till skulle lyssna på inslagen, men i värsta fall inte som komplement till det GP redan gjort utan som deras enda rapportering om nyheten.

I dag är Tidningarnas Telegrambyrå viktig för de flesta tidningar (och för SR). TT skickar varje morgon ut en lista på nyheter de tänker göra under dagen, och många nyhetschefer tänker då att ”då behöver inte vi göra det, vi tar från TT”. Hur kommer nyhetschefen tänka om SR:s material finns där, eller kommer finnas där, färdigt att ta? Kommer man att skicka en egen reporter och på så sätt få två arbeten gjorda på samma grej?

Även i dag skickas det ibland en reporter trots att TT gör grejen, men jag tror att frågan man ska ställa sig snarare är ”kommer reportern som skulle ha skickats förut längre att finnas kvar?” Se hur mycket TT-material det finns i tidningarna i dag, och titta sen på tidningarnas ekonomi. Ekonomin ser likadan ut på mer eller mindre alla tidningar, och tyvärr börjar innehållet se likadant ut det också. Även om nyhetschefen inte vill spara in på reportrar så kommer där finnas en annan chef som gärna gör det, och det kommer kunna göras om SR levererar ljud och text.

Det vi inte behöver nu är färre journalister som fyller samma medieutrymme som i dag, må så vara att Sveriges bästa journalister är de som fyller en allt större del av det.

(Sen kan jag hålla med i mycket av det Mikael Zackrisson skrev för ett tag sedan, och jag är generellt sett för ett internet där vi delar så mycket vi kan med varandra, men jag litar bara inte helt på att tidningarnas publicister kommer att vinna kampen mot ekonomichefen eftersom kampen har börjat gälla ekonomi i allt högre grad och publicistik i allt lägre grad.)

