En demokratijustering för SVT Forum

Posted on 5 april, 2011

0


Just nu pågåt en utfrågning av Mats Svegfors och Cilla Benkö, VD respektive vice VD för Sveriges Radio, i Konstitutionsutskottet. Jag har just kommit hem efter att bland annat ha varit inne på affären för att köpa mjölk, och på min väg har jag försökt följa utfrågningen.

Det har gått sådär.

Stundtals har spannmålshyllor och dålig internetuppkoppling hindrat en tillräcklig datamängd att nå mig via min telefon, ibland har det gått lysande och jag har bland annat fått höra Cilla beskriva hur förhandsgranskningen av public service-tjänster i Tyskland där påverkat det redaktionella innehållet (cirka 50 minuter in i sädningen).

Hur skulle det då kunna fungera bättre för mig och andra när vi köper mjölk, är ute på landet eller måste spara på vår av mobiloperatören tilldelade datamängd?

Sänd utfrågningen som radio. Ordna knappen ”lyssna bara” för den som vill välja bort den rörliga bilden. Kanske har min uppväxt på en radiostation skadat mig, men jag är helt ointresserad av att se dessa journalister och politiket där de sitter på sina stolar. Jag vill höra vad de säger.

Jag vet inte till vem det här förslaget ska skickas, men jag hoppas det kommer till rätt person tillslut. Hjälp gärna till via dela-knapparna nedan!

Uppdatering: På Kulturnytts sida kan man nu lyssna på delar av utfrågningen.

