Mitt reportage från gränsen till EU

Posted on 12 maj, 2011

0


I våras, precis efter det att en grönsakshandlare hade satt eld på sig själv, reste jag till Marocko. Med mig hade jag en bandspelare, och min tanke var att skildra situationen för alla de flyktingar som strandat på Medelhavets södra strand efter att havets i princip stängts av genom samarbete mellan EU och de nordafrikanska länderma. Sen reste jag vidare till Turkiet och Grekland för att träffa dem som tagit sig över gränsen – gränsen där det snart ska byggas en mur – men nu strandat i Atens flyktingslum.

Jag förstod att det snart skulle bli diskussion kring flyktingpolitiken då hundratusentals flyktingar skulle komma som ett resultat av de arabiska revolutionerna, och jag ville låta alla de i Sverige som skulle diskutera flyktingar möta de människor de diskuterar.

Jag kom hem, redigerade ihop mitt reportage (som egentligen är ett skolarbete då jag fortfarande läser på JMG), och lät det sedan ligga. Jag ska fortfarande försöka sälja det på något sätt i någon form, men vill du lyssna redan nu så finns det här på soundcloud (i dålig kvalité) och här i dropbox (i bättre kvalité). Det är 33 minuter långt så se till att ha lite tid, och berätta gärna vad du tycker när du lyssnat klart.

När du gjort det kan du lyssna på Cecilia Malmström när hon blir intervjuad av Ulf Elving.

Posted in: Uncategorized