Försvarsexportmyndigheten vs. Svenska Freds – striden om internet

Posted on 14 maj, 2011

0


Lyssnade nyss på Medierna där de bland annat berättade om en strid mellan Svenska Freds och Försvarsexportmyndigheten. Striden gäller domännamnet forsvarsexportmyndigheten.se – ett domännamn som just nu ägs av Svenska Freds och som registrerades för att sprida organisationens bild av svensk vapenexport.

Vapeneportmyndigheten å sin sida hävdar att det är allvarligt när människor som vill komma till myndighetens hemsida inte kommer dit utan blir lurade, och vi får veta att man inte får registrera/behålla domännamn som är till för att exempelvis försvåra för ett varumärke.

Striden om forsvarsexportmyndigheten.se avgörs om ett par månadet, och det blir spännande att se vad som händer. För mig blir det en fråga om vad vi ska ha internet till: är det plats för information eller för varumärken?

Hade jag till exempel satt ihop en sida om piano så skulle jag försöka få domänen piano.se. Personer som söker efter information om piano skulle då ha lätt att hitta min sida, och domännamnet skulle på ett bra sätt beskriva vad sidan innehöll.

Så om jag då vill göra en sida som handlar om Försvarsexportrådet? Jag tycker mig ha korrekt information om en än så länge rätt okänd myndighet, och jag vill sprida den till så många som möjligt. forsvarsexportradet.se vore så klart ett bra namn.

Skillnaden kan kanske sägas vara att piano inte är ett specifikt namn (även om det säkert finns många affärer med just det namnet), och att Försvarsexportrådet är det. Men det kan också sägas att båda två är substantiv, båda sidorna skulle handla om ett objekt som går att beskriva utifrån dess funktion, utformning och andra egenskaper. Egenskaperna beskrivs såklart olika beroende på vem som beskriver, men var och en bör ha rätt att beskriva vad som helst utifrån sitt eget perspektiv.

Det som eventuellt kommer att fälla avgörandet blir alltså om domännamnet är taget i syfte att hindra för varumärket/organisationen Försvarsexportrådet. Om ett varumärke är det som avgör i frågan kan man tycka att rättsväsendet har tagit ställning för varumärken och mot fri information i kampen om internet, men jag är inte heller speciellt bra insatt i frågan…

Blir hur som helst spännande att se hur det går.

Posted in: Internet