Jan Helin och Aftonbladet borde göra en Juholt

Posted on 14 oktober, 2011

6


Det är så fruktansvärt ironiskt att Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare på Aftonbladet, försvarar sig mot kritiken från Dan Josefsson med att ”det handlar om hur noggrann Juholt är” (Studio Ett i dag). Saken är nämligen den att Aftonbladet påstått att Håkan Juholt brutit mot regler som inte finns. Jan Helin hävdar att då att ”de visst finns, men är otydliga”, åklagaren har å sin sida kommit fram till att ”när är det till exempel gäller frågan om man ska ha en reducerad ersättning när man är sambo med någon, jag kan inte se att det överhuvudtaget regleras i regelsystemet eller i något informationsmaterial som jag har tagit del av.”

Nu är det så att Aftonbladet har en massa läsare, och därför en stor makt. Det är alltså inte bara en ironisk historia, utan en skandal. Kollar inte Aftonbladet sina fakta? Det är grunden i all journalistik, man måste göra sitt allra bästa för att veta att det man berättar stämmer.

Jag tar inte alls ställning i hur allvarligt det Håkan Juholt gjort är, men när jag hör Jan Helin diskutera med Dan Josefsson så blir jag fruktansvärt upprörd över hur enkelt han avfärdar vikten av att kolla sina fakta och skriva något som stämmer hyfsat väl överens med verkligheten. Och då är jag är ändå en rätt sansad människa.

Nu tycker jag att Jan Helin och Aftonbladet kan kosta på sig att göra en Juholt: säg att ni inte visste  det var, att ni ska försöka förbättra er, och be de som har ert förtroende – era läsare – om ursäkt.

