Trevliga kuppsoldater

Posted on 24 mars, 2012

1


Kvinnan jag brukar köpa min frukostmacka av var tillbaka i går. I dag har är hon här igen, men maten verkar inte vara färdig, så jag går vidare till den lilla busstationen ett kvarter upp.

För två dagar sedan, dagen efter statskuppen i presidentpalatset, var här helt tomt. Där gröna minibussar i vanliga fall brukar trängas likt  fiskar i ett för trångt stim, fanns inte en buss. Likaså var korsningarna fria från köer, luften ren från avgaser, marknaden tom på stånd. Då hördes bara skjutglada militärer.

I dag hamnar jag bredvid en av dessa militärer under presenningstaket till ett av busstationens matställen. Vi hälsar, han köper en baguette med två stekta ägg, tackar nej till den kopp te vår frukostkock erbjuder honom. Han ser trött ut, kanske hade han behövt den där koppen ändå.

Innan han går noterar jag att han har helt nya kängor i mocka, och jag undrar om han fått dem genom någon av räderna som varit här och i andra kvarter.

Det är inte helt lätt att koppla samman soldaterna här på gatorna med dem som gör uttalanden på TV. Soldaterna här tutar numera lojt när de kör sina bilar – ofta fyrhjulsdrivna statsjeepar som de stulit från NGO:s – och det hörs bara enstaka skott.

Kanske är de trötta på statskuppen. Killen i mockakängorna såg ut att vilja lägga ner sitt automatgevär och vara en vanligt, trevlig kille igen. Sätta sig ner med oss andra och dricka te.

I går, när jag följde med en annan svensk journalist som skulle fotografera en bensinstation för Reuters, sken den där trevligheten igenom för ett tag. För att slippa smygfota gick jag fram till en av militärerna kring stationen för att fråga om det var okej att ta en bild – ”ni vaktar stationen, eller hur? Bra. Kan man ta en bild?” – och det visade sig att han kunde lite spanska. Han sken upp, vi gjorde handhälsningen i alla fyra steg (en slags high five som går över till en handskakning, händerna glider ifrån varandra tills fingertopparna krokar i varandra, ett ryck så att en fingerknäppning uppstår, avslutar med knutna nävar mot varandra) och famlade tillsammans efter några meningar att förstå varandra med. En trevlig kille, även om det inte var möjligt att få ta några bilder.

Tillbaka från min frukostmacka bad jag en av nunnorna på vandrarhemmet där jag bor om en lärobok i franska. Vet inte om det är ledan efter tre dagars statskupp som får mig till det, men blir jag här länge kan jag lika gärna göra något nyttigt. Vet ni några bra sidor för att läsa sig franska så tipsa gärna!

/lasse

